Utvecklingsplattform för fysiologiska experiment i VR

Utvecklingsplattformen Vizard är designad för forskningsrelaterad VR och gör det möjligt att skapa ett komplett experiment – utan kod. Samtidigt erbjuder den alla möjligheter att bygga vidare och göra det precis så komplicerat du vill med programmering i Python. Vizard ger dig både enkelhet och stor flexibilitet.

I konventionella skärmbaserade experiment, använder man en stimuli/presentations-programvara, t.ex ePrime, Superlab, Presentation eller PsychoPy. Dessa skickar via en trigger-enhet digitala markörer in till mätsystemet. I ett VR-experiment skapar man experiment istället i en VR-programvara, som sen skickar markörer till mätsystemet. VR-programvaran sköter dels hantering av det experimentella händelseflödet men har också en ”grafikmotor” som beräknar den korrekta stereoskopiska projektionen som sedan t.ex skickas till ett VR-headset, som gör att hjärnan uppfattar det som tredimensionellt.

Eftersom eyetracking i VR, normalt sett är integrerat i VR-headsetet, är det också VR-programvarans jobb att hantera och analysera eyetracking data, t.ex skapa markörer baserat på AOI och skicka det till mätsystemet för senare analys, eller att analysera och ta fram statistik, t.ex heatmaps på gaze och överlagra det på videos av VR-experimentet etc. Att välja headset är ofta det minsta problemet eftersom många VR-programvaror stöder flertalet VR-headset på marknaden. Det kan avgöras av olika saker t.ex om man önskar eyetracking eller inte och vilken typ av kontroller och tracking av händer och kropp man behöver.

VR, Python, Sightlab VR PRO

I kontrast till spelutveckling i VR där slutprodukten ofta är en konsumentprodukt som sprids, och där maximala grafikeffekter och tekniska effekter ofta är det viktigaste, ställs helt andra viktigare krav när man skapar VR-experiment för forskning:

  • Flexibilitet och enkelhet. VR-stimuli inom forskning är till sin natur experimentell, och det bör gå ett enkelt justera så mycket som möjligt för forskarens eget team. Ett VR-labb är inte ett specifikt program man köper en gång – det är en verktygslåda, ett virtuellt laboratorium. Välj en utvecklingsplattform som ni kan hantera i teamet, eller komplettera teamet. Man kan ta hjälp att komma igång, men sedan när det kommer till att vidareutveckla och ändra parametrar, eller skapa nya VR-experiment är det mycket bra om ni inom teamet kan hantera vald plattform.
    Här kan det göra stor skillnad på vilken utvecklingsmiljö för VR man använder.

  • Det är stor skillnad på att utveckla saker från scratch i tex C++, mot att utveckla saker i ett scriptspråk. Det kan avgöra vad som man inom forskargruppen löser själv, och vad som kräver att man hyr in en dedikerad programmerare.

  • Även om man har en kvalificerad C# eller C++ kompetens inom forskargruppen är det ändå så att spelmotorerna i sig normalt saknar implementerad funktionalitet som krävs för att generera experiment med randomisering och för att t.ex på ett mer avancerat sätt använda och analysera eyetracking. Att bara läsa in rådata från en eyetracker är inte så svårt, men att på ett flexibelt sett, enkelt kunna koppla triggers till AOI på objekt i 3D-världen, eller för att kunna analysera gaze paths, samt skapa och överlagra heatmaps för detta i 3D-världen, är tillsammans ett kvalificerat utvecklingsprojekt som tar väldigt lång tid! Även för en person som är expert på programmering.

Utvecklingsplattformen Vizard har allt detta färdigt. Det finns även en GUI-mall för att enkelt och snabbt kunna generera kompletta försök med randomisering, skicka markörer till BIOPACs mätsystem och sedan få avancerad eyetracking utan att skriva någon kod alls. Detta är en enorm tidsbesparing. Självklart kan man såklart utgå från mallen och göra det precis så komplicerat som man vill, även med kod. Men då kod i Python, som är betydligt mer lättjobbat för många som inte uttryckligen har en formell programmeringsbakgrund.

VR-programvaran Vizard från WorldViz, är designad för denna typ av forskningsrelaterad VR. Tanken är större flexibilitet och enkelhet, med en programmering baserad på Python, samt ett grafiskt användargränssnitt, där man helt utan kodskrivande kan skapa ett komplett experiment antingen från 360-videos, eller från 3D-modeller.

Utvecklingsplattformen Vizard - för dig som forskar

Vizard är designad för forskningsrelaterad VR och gör det möjligt att skapa ett komplett experiment – utan kod. Samtidigt erbjuder den alla möjligheter att bygga vidare och göra det precis så komplicerat du vill med programmering i Python.

Vizard med Sightlab - några fördelar:

Utifrån detta kan man sedan givetvis komplettera med kod i Python för att göra det hur avancerat man vill.

Unity och Unreal är gratis, men baserade på C# och C++, och dessa utvecklingsplattformar är inte designade för forskning. Avancerad analys av eyetracking, samt att skicka markörer och ta in biofeedback är inte några normala funktioner i ett datorspel. Att bara göra själva strukturen ovan från scratch, dvs. göra en experiment-generator med randomisering, implementera NDT-protokollet för markörer och biofeedback, skapa alla rutiner för avancerad eyetracking utifrån AOI, samt skapa videos med heatmap overlays för analys etc, är ett mycket stort utvecklingsjobb. Och tid är också pengar även om arbetskostnad och inköpta komponenter ofta går på olika budgetar.

Läs mer här om varför forskare i den akademiska världen föredrar Vizard framför spelmotorer som Unity eller Unreal.

Behöver du hjälp?

Välkommen att kontakta oss! Önskar du en demonstration eller mer information? Vi guidar dig framåt i din beslutsprocess och är måna om att hitta en optimal teknisk lösning och säkerställer att alla delar kommer att fungera tillsammans med just din applikation och ditt team! Använd gärna vårt webb-formulär för vägledning.

Mer information

Nedan hittar du dokument (PDF) för nedladdning.

Om BIOPAC Systems, Inc

Vill du veta mer om vår leverantör kan du besöka deras hemsida.